آموزش بافت قالی

با هم قالی ببافیم

آموزش بافت قالی

با هم قالی ببافیم

چله کشی دار

برای اینکه دار رو چله کشی کنیم اول باید مشخص کنیم نیاز به چله کشی یک طرفه داریم یا دو طرفه . ( اگر دار بزرگ باشه و یا طول فرش بزرگتر از طول دار باشه و یا اینکه فکر کنیم که وقتی یک مقدار از نقشه رو بافتیم و کارمون سخت میشه نیاز به چله کشی دو طرفه داریم ) 


حتما حتما حتما حتما قبل از شروع چله کشی پیچ های بالای دار رو باید وسط قرار بدیم که هم جای سفت کردن چله ها رو داشته باشیم و هم بتونیم چله ها رو شل کنیم  


برای چله کشی دو تا روش وجود داره . 

روش استاندارد اینه که یک تکه نخ چله رو چند لا میکنن که بزرگتر از اندازه دار باشه و از این نخ یکی رو پائین دار میبندن و یکی رو هم وسط دار به راست رو ها میبندن . بعد از سمت راست دار شروع میکنن به چله کشی و یک بار نخ چله رو از روی نخ پائینی رد میکنن و همون نخ رو از زیر نخ بالایی رد میکنن  . و دور بعد این کار برعکس میشه 


اما من همیشه به روش ساده تر انجام میدم . اینکه بدون اینکه اون دو تا نخ رو به دار ببندم . تعداد چله هایی که نیاز دارم رو چله کشی میکنم بعد زیر  و رو کردن تارها رو انجام میدم . 


قبل از اینکه بخواهیم به هر کدوم از این روشها چله کشی  رو انجام بدیم . باید حواسمون به تارهای مورد نیاز برای شیرازه هم باشه . برای شیرازه به طور معمول بین 4 تا 8 تار مد نظر قرار میدن که به هر دو طرف فرش باید یکسان تار برای شیرازه قرار بدیم . 


اگر چله کشی ما یک طرفه هست . نخ چله رو پائین دار گره میزنیم و شروع به چله کشی میکنیم . اما اگر چله کشی ما دو طرفه هست بهتره اینه که اندازه یک طول دار نخ چله رو پائین دار بپیچیم بعد سر  و ته این نخ رو بدون اینکه بچینیمش به هم گره بزنیم و بعد شروع کنیم به چله کشی . 


هر هفت سانتی متر که چله کشی کردیم چله ها رو مرتب میکنیم و میشماریم که کم نباشن و بعد میریم سراغ هفت سانتی متر بعدی . 

همه جای دار رو هم باید به صورت یکنواخت چله بندی کنیم نه چله ها خیلی سفت باشن و نه چله ها خیلی شل باشن . 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد